onsdag 6. februar 2008

Tema for semesteroppgave

Jeg må innrømme at jeg ikke har helt klart for meg hva jeg vil skrive semesteroppgave om, men jeg begynner å nærme meg en slags tematikk. Jeg har lyst til å skrive om noe som på en eller annen måte handler om forholdet elever har til det å legge ut tekstene sine på nettet, evt. hvilke fordeler og ulemper det har, eller hvilke alternativer som finnes, jfr. åpne og lukkede arenaer. Jeg har gjennom dette lyst til å berøre tematikken Finn Bostad tok for seg - å skrive seg selv. En måte å konkretisere dette på kan kanskje være å se på bruk av blogg i skolesammenheng.

Jeg lurer litt på hvor praksisreklatert en slik oppgave bør være - på en måte tenker jeg at jeg har aller mest utbytte av dette arbeidet hvis jeg kan forske på egen virksomhet, på den annen side åpner ikke vårens norskplaner for voldsomme sprell - dette bekymrer meg litt. Uansett må jeg ha noe litteratur å forholde meg til.

Se det, nå er vel klokka akkurat over midnatt, men dette var i alle fall et forsøk på å angi en tematikk i rett tid.

1 kommentar:

ruth sa...

Hei Mette,

det kan bli ganske travelt hvis du vil bruke eget materiale fra klassen din og så bruke det i en oppgave som skal leveres i begynnelsen av april. Jeg har ofte lurt på hva med elevene som ikke liker å skrive, og som ikke liker å skrive om seg selv. Selvframstilling kan jo være mer enn å skrive en tekst om seg selv, og da gir datateknologien helt andre muligheter. Derfor tror jeg at facebook er så populær hos ungdommene. De trenger ikke å skrive så mye, men føler likevel at de kommuniserer med hverandre: "kjøper" venner, konkurrerer i spill, deler bilder. Du kan jo skrive generelt om selvframstilling og så skissere et opplegg som du kan gjennomføre når timeplanen tillater det. Lykke til